5 Tips voor het schrijven van
een goede zakelijke blog
5 Tips voor een goede zakelijke blog
Ben jij ook op zoek naar een goede opbouw voor jouw zakelijke blogs? Dat je nu eindelijk eens een serieuze en goede opbouw hebt voor al jouw teksten die online staan? Op je website maar ook voor op sociale media. In deze review tref je 5 tips aan van Susanna Florie uit haar boek: Hoe schrijf je zakelijke blogs?
1. Raak schieten
Het begint allemaal met associëren, freewriten, ideeën verzamelen en mindmappen. Pak een onderwerp waar je over wilt schrijven en waar je gepassioneerd over bent. Neem pen en papier en ga 10 minuten lang alles opschrijven wat er in je op komt. Tot ongeveer 300 woorden. Arceer de belangrijkste zaken en ga hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Daarna werk je die uit op de computer. Dat is de basis van je blog. Je kunt het ook verzamelen op een visuele manier dat heet mindmappen. Bijvoorbeeld door cirkels te tekenen met hier woorden in.
Daarna ga je jouw doelgroep bepalen: Voor wie is jouw blog bedoeld. Mensen die jouw blog lezen komen hierop namelijk terecht via een vraag. Heb je geen inspiratie? Kijk dan ook eens op Answerthepublic. Daar staan de meest gestelde vragen over jouw onderwerp en ook die van de concurrent! Maar wat natuurlijk ook belangrijk is, hoe spreek jij jouw klanten aan. Want daardoor voelen zij zich eerder aangesproken. En heb je dus eerder garantie voor succes!
2. Koppie koppie
Schrijf je nu in – We hebben haast en willen niet wachten. Of Coaching, nu 20% korting – We zijn gek op korting.
De tekstkoppen moeten uitnodigend zijn en passen bij jouw bedrijf. Daarna volgt de inleiding. Deze bestaat uit minimaal 100 woorden en heeft als doel: uitleggen waar je over gaat schrijven om daarmee de lezer in je tekst te trekken. Door vragen te stellen geef je een prikkel aan de lezer om door te lezen. Zoekmachines en Siri slaan dit op. Dus de inleiding verschijnt overal in de zoekresultaten.
Veel gemaakte fouten: Zorg dat de feiten kloppen, namen en jaartallen moeten juist zijn Voor spelfouten check het Groene Boekje of de website onze Taal. Voor vertalingen: zorg dat een ervaren vertaler je helpt.
3. Onder constructie
De opbouw van je webtekst is als volgt:
- Bepaal je doelgroep
- Doorgrond je doelgroep
- Schrijf een pakkende titel of kop
- Gebruik als korte inleiding een vraag Geef kort, krachtig en duidelijk antwoord op de vraag
- Gebruik maximaal 75 woorden die foutloos zijn geschreven
- Maak een Call to action
4. Wereldwijs
Pinterest en Instagram hebben veel beeld. Pinterest wordt steeds meer gebruikt voor bloggers en pins blijven 3 maanden vindbaar en hier wordt gezocht op borden die aanspreken. Op Instagram zie je voornamelijk storytelling. Jouw verhaal in beeld. Met de juiste #hastags wordt jouw bericht beter gevonden. En gebruik je titel als tekst over jouw afbeelding heen.
Op Facebook kan je aansluiten op groepen waar jouw doelgroep zich kan bevinden. Ook in betaalde advertenties is doelgroep bepaling van belang anders bereik je de verkeerde mensen. Op LinkedIn kun je gericht zoekvragen stellen. Wie wil je leren kennen en wat kunnen andere gebruikers voor je betekenen?
Ook is de inrichting van jouw eigen website erg belangrijk. Je kan heel veel informatie delen op de homepage zodat Google de zoekwoorden herkent. Handig voor een webshop. Je kan ook juist korte doorverwijzingen geven naar andere pagina’s met waardevolle content.
Maar het begint natuurlijk met die vraag: Hoe ontstaat die prikkel die ervoor zorgt dat de lezer verder leest.
5. Recht spreken
Wat is de waarheid? Vertel geen dingen die niet waar zijn. Dan ben je een onbetrouwbare bron en is de gunfactor weg. Als je denkt aan Ethos dan laat je zien wie de deskundige is in je teksten. Jij weet alles van dit onderwerp en zo kom je ook over. Pathos gebruik je in teksten als je respectvol bent en je doelgroep begrijpt. Logos blijkt als in jouw teksten de juiste kennis en knowhow naar voren komt.
Daarna tref je in het boek een aantal waardevolle oefeningen aan die je helpen vanuit een ander standpunt te schrijven. Of voor een totaal andere doelgroep. En leer je spanning opbouwen. Of een elf schrijven. Dit vond ik zelf een verrassende. 11 woorden in de opbouw 1, 2, 3, 4 en 1. Spannend!
Vang
En beschrijf
Je hele leven
In die elf woorden
Succesvol