5 Tips voor het schrijven van
een goede zakelijke blog

5 Tips voor een goede zakelijke blog

Ben jij ook op zoek naar een goede opbouw voor jouw zakelijke blogs? Dat je nu eindelijk eens een serieuze en goede opbouw hebt voor al jouw teksten die online staan? Op je website maar ook voor op sociale media. In deze review tref je 5 tips aan van Susanna Florie uit haar boek: Hoe schrijf je zakelijke blogs

1. Raak schieten

Het begint allemaal met associëren, freewriten, ideeën verzamelen en mindmappen. Pak een onderwerp waar je over wilt schrijven en waar je gepassioneerd over bent. Neem pen en papier en ga 10 minuten lang alles opschrijven wat er in je op komt. Tot ongeveer 300 woorden. Arceer de belangrijkste zaken en ga hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Daarna werk je die uit op de computer. Dat is de basis van je blog. Je kunt het ook verzamelen op een visuele manier dat heet mindmappen. Bijvoorbeeld door cirkels te tekenen met hier woorden in.

Daarna ga je jouw doelgroep bepalen: Voor wie is jouw blog bedoeld. Mensen die jouw blog lezen komen hierop namelijk terecht via een vraag. Heb je geen inspiratie? Kijk dan ook eens op Answerthepublic. Daar staan de meest gestelde vragen over jouw onderwerp en ook die van de concurrent! Maar wat natuurlijk ook belangrijk is, hoe spreek jij jouw klanten aan. Want daardoor voelen zij zich eerder aangesproken. En heb je dus eerder garantie voor succes!

2. Koppie koppie

Wat is nu een goede titel of kop? Start je blog met een vraag. Zo is Google ook  ingericht. En op deze vraag komt de bezoeker bij je op de website. En is de ranking via Google zodat je blog goed gevonden wordt. Erg belangrijk dus. Maar het meest belangrijke is natuurlijk: Je schrijft om contact te maken met jouw klant en deze beleving moet goed zijn. Een voorbeeld van een goede tekstkop is: 

Schrijf je nu in – We hebben haast en willen niet wachten. Of Coaching, nu 20% korting – We zijn gek op korting.

De tekstkoppen moeten uitnodigend zijn en passen bij jouw bedrijf. Daarna volgt de inleiding. Deze bestaat uit minimaal 100 woorden en heeft als doel: uitleggen waar je over gaat schrijven om daarmee de lezer in je tekst te trekken. Door vragen te stellen geef je een prikkel aan de lezer om door te lezen. Zoekmachines en Siri slaan dit op. Dus de inleiding verschijnt overal in de zoekresultaten.

 

Veel gemaakte fouten: Zorg dat de feiten kloppen, namen en jaartallen moeten juist zijn Voor spelfouten check het Groene Boekje of de website onze Taal. Voor vertalingen: zorg dat een ervaren vertaler je helpt.

 

3. Onder constructie

De opbouw van je webtekst is als volgt: 

  • Bepaal je doelgroep
  • Doorgrond je doelgroep
  • Schrijf een pakkende titel of kop
  • Gebruik als korte inleiding een vraag Geef kort, krachtig en duidelijk antwoord op de vraag
  • Gebruik maximaal 75 woorden die foutloos zijn geschreven
  • Maak een Call to action
Bij de opbouw van een blog schrijf je scherpe teksten die blijven prikkelen en die tot de verbeelding spreken in 300 tot 500 woorden. Wat is een call to action button? Dat is niet anders dan het oproepen tot actie. Dit kan bijvoorbeeld zijn om informatie aan te vragen, of het kopen van een boek of het inschrijven in een mailinglijst.

4. Wereldwijs

Een zakelijke blog kan je delen op sociale media. Dit kan op veel verschillende platforms met ieder zijn eigen doelgroep. Bepaal voor jouw blog wat het beste medium is. 

Pinterest en Instagram hebben veel beeld. Pinterest wordt steeds meer gebruikt voor bloggers en pins blijven 3 maanden vindbaar en hier wordt gezocht op borden die aanspreken. Op Instagram zie je voornamelijk storytelling. Jouw verhaal in beeld. Met de juiste #hastags wordt jouw bericht beter gevonden. En gebruik je titel als tekst over jouw afbeelding heen. 
Op Facebook kan je aansluiten op groepen waar jouw doelgroep zich kan bevinden. Ook in betaalde advertenties is doelgroep bepaling van belang anders bereik je de verkeerde mensen. Op LinkedIn kun je gericht zoekvragen stellen. Wie wil je leren kennen en wat kunnen andere gebruikers voor je betekenen?

Ook is de inrichting van jouw eigen website erg belangrijk. Je kan heel veel informatie delen op de homepage zodat Google de zoekwoorden herkent. Handig voor een webshop. Je kan ook juist korte doorverwijzingen geven naar andere pagina’s met waardevolle content. 

Maar het begint natuurlijk met die vraag: Hoe ontstaat die prikkel die ervoor zorgt dat de lezer verder leest.

5. Recht spreken

Wat is SEO en hoe belangrijk is dit? SEO is Search Engine Optimization met andere woorden. Zoekmachine optimalisatie. Je wilt gevonden worden en gewaardeerd door voornamelijk je klanten en Google. Er zijn allerlei websites voor zoekwoorden onderzoek zoals Live-keyword-analysis, Wordstream, Google zoekwoorden tool of Ubersuggest. Maar www.synoniemen.net is ook erg handig te gebruiken voor je tekst. Verder is het handig om te linken naar andere pagina’s van je website maar ook naar externe websites.

Wat is de waarheid? Vertel geen dingen die niet waar zijn. Dan ben je een onbetrouwbare bron en is de gunfactor weg. Als je denkt aan Ethos dan laat je zien wie de deskundige is in je teksten. Jij weet alles van dit onderwerp en zo kom je ook over. Pathos gebruik je in teksten als je respectvol bent en je doelgroep begrijpt. Logos blijkt als in jouw teksten de juiste kennis en knowhow naar voren komt.

Daarna tref je in het boek een aantal waardevolle oefeningen aan die je helpen vanuit een ander standpunt te schrijven. Of voor een totaal andere doelgroep. En leer je spanning opbouwen. Of een elf schrijven. Dit vond ik zelf een verrassende. 11 woorden in de opbouw 1, 2, 3, 4 en 1. Spannend! 

Vang

En beschrijf

Je hele leven

In die elf woorden

Succesvol

 

Ik wens je veel succes met het schrijven van je zakelijke blog.
Wil je meer achtergrond en alle tips nog eens rustig nalezen bestel dan het boek hieronder!

Wil je meer lezen over nieuwe boekrecensies, inspiratietips, podcasts en updates over populaire boeken en volg #leesmee via @adviesboek (Instagram) of klik hieronder. 

Ik gun iedereen een dosis geluk, persoonlijke ontwikkeling, groei, focus en inspiratie!

Volg je mee? #leesmee