Bij communicatie is elk detail belangrijk
Aangezien dit uitgebreide materie is behoeft het aanbeveling om je verder te verdiepen in dit onderwerp. Schakel een expert in of bestel een boek met complete informatie over communicatie.
Ga hieronder naar bol.com.
'Je kunt niet niet communiceren'; een van de grondbeginselen van de communicatie
En nog steeds actueel. Alles wat u laat zien, met gedrag, spraak, tekst én vorm zegt iets over u en uw bedrijf. Communicatie is dus meer dan alleen een goed gesprek. Als u deze vier elementen bewust en eenduidig invult, zorgt u voor een consistente uitstraling. Een voorwaarde voor een sterke positie in de markt.
Wie bent u als ondernemer?
Ho, stop. Neem voordat u gaat communiceren – via gedrag, tekst, taal en/of vorm – eerst de tijd om naar uzelf en uw onderneming te kijken. Wie ben ik, wat kenmerkt mij en welke kant wil ik op met mijn bedrijf? Maar vooral ook: wie zijn mijn potentiële klanten, welk probleem kan ik voor ze oplossen en waarom zouden ze voor mij kiezen in plaats van een andere ondernemer? Het is belangrijk dit soort zaken van tevoren helder te hebben. Het maakt het invullen van de vier elementen makkelijker. En de communicatie duidelijker en consistenter.
Vertel het anderen!
Okee, u weet waar u staat en voor gaat met uw bedrijf. U weet wie u gaat helpen en waarom deze mensen voor u kiezen. Dan is het tijd om dat aan de buitenwereld te gaan vertellen. Nou ja, vertellen, zoals hierboven al staat: communicatie is meer dan alleen praten met elkaar. Of opschrijven wat uw bedrijf doet. Het is ook het lettertype waarin de tekst is weergegeven. Het is de foto of illustratie die erbij staat. De vormen en kleur van het logo. En het ontwerp van uw visitekaartjes of brochure. Communicatie is een subtiel samenspel waarbij elk detail telt.
Een voorbeeldje
Neem Apple. Ja, dat is een iets groter bedrijf dan dat van u en mij. Maar het natuurlijk handig als ik een voorbeeld kies dat u allemaal kent. En hoe groot of klein een onderneming ook is, de basis voor communicatie blijft hetzelfde. Het logo van Apple is een simpel appeltje. Dat appeltje zegt alles over de producten en waarden van het bedrijf. Het staat namelijk voor eenvoud. Het appeltje heeft één kleur. Heel eenvoudig. Het grijs is neutraal en wordt geassocieerd met stabiliteit. Ook het lettertype is strak en simpel. En – hoe kan het ook anders – de producten ook. Een gebruiksaanwijzing zit er niet eens meer bij. Een advertentie van Apple bevat doorgaans één korte, eenvoudige slogan. En herinnert u zich die zwarte coltrui nog? Zo zetten vormgeving (logo, letters en kleur), tekst (advertenties) en gedrag (geen gebruiksaanwijzing, simpele coltrui) één consistente uitstraling neer.
Hulp nodig?
Heeft u al een duidelijk beeld van de elementen van communicatie? Mooi! Bent u zich bewust van hoe u deze elementen invult en wat dat doet voor uw uitstraling? Helemaal goed! Met uw eigen gedrag en de manier waarop u met anderen praat, kunt u natuurlijk meteen aan de slag. Maar een pakkende, overtuigende tekst schrijven of uw eigen logo of brochures vormgeven, dat is andere koek. Begrijpelijk. Gelukkig kan Ria Geraerts-Heijen daarbij helpen!
Met oog voor alle details helpen wij u uzelf goed te presenteren. Duidelijk en consistent. Zodat u een sterke marktpositie krijgt. En mooie opdrachten. Zo helpen we elkaar als ondernemers.
Leuk extraatje: na het schrijven van dit artikel googlede ik nog even op 'communicatie' en ik blijk niet de enige met deze insteek!
Op Wikipedia staat dit:
Bij communicatie wordt informatie met elkaar gedeeld door middel van geluid (zoals bij spraak en toon) en vorm (zoals beeld, symboliek en tekst) en gedrag. De impact van (on)bewuste daden kan heel groot zijn bij betekenistoekenning: non-verbale communicatie kan zelfs de doorslag geven boven doelbewust gekozen woorden en symboliek. De keuze voor de plaats en de gebruikte beweging of stijl, zijn slechts enkele voorbeelden die met communicatief gedrag te maken hebben. Ook door kleur, intonatie en zelfs door pauzes of door te zwijgen kan men betekenissen versturen en indrukken verkrijgen. Omdat er niet zoiets bestaat als antigedrag, is het onmogelijk om niet te communiceren, stelde psycholoog en communicatiewetenschapper Paul Watzlawick vast.
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Communicatie)