Binnen het netwerk van het OndernemersAdviesboek kom je soms hele unieke ondernemers tegen, die met een fris idee de zakelijke markt weten te benaderen. Door buiten de kaders te denken en een bestaand product te koppelen aan een nieuwe en unieke marktbenadering creëer je als ondernemer je eigen markt. In een gesprek met Nicole Albertema van Bloemenboutique Nicole werd ik bijzonder verrast door een nieuw concept om bloemen te gebruiken als modern communicatiemiddel voor bedrijven.
De bloemist als communicatie-adviseur
Bedrijven helpen een boodschap te communiceren naar werknemers en klanten door op het juiste moment een bloemetje te sturen om zo een zakelijke brug te slaan tussen mensen. Het klinkt simpel en dat is het waarschijnlijk ook. Maar met het idee alleen ben je er nog niet. “Je moet het vertrouwen krijgen van je klanten zodat je op het juiste moment mag meedenken om een bijzondere boodschap op een creatieve manier te presenteren”, aldus Nicole. Met vestigingen in Utrecht, Nieuwegein, Bunnik en Montfoort heeft Nicole een goede regionale spreiding en kan zij met haar team grote klanten bedienen in de regio Utrecht. “Met zo’n groot bedrijf heb je natuurlijk het voordeel bij de inkoop van je materialen en producten. Dat zorgt ervoor dat wij altijd goed concurrerend kunnen werken.”
Nicole is enthousiast en zelfverzekerd wanneer zij uitlegt waarom zij zo succesvol is in haar zakelijke marktbenadering. “Wij zijn uniek omdat wij willen investeren in de relatie met onze klanten en daardoor krijgen wij de mogelijkheid om onze producten in te zetten als modern communicatiemiddel.” En de bevestiging van haar succes blijkt uit de vele voorbeelden waarin klanten haar benaderen om mee te denken als externe communicatie-adviseur.
Een sprekend voorbeeld
Voor een bouwbedrijf in de regio Utrecht heeft zij recent een unieke oplossing bedacht om namens dat bedrijf de medewerkers te bedanken voor een enorme inzet en doorzettingsvermogen. Het bedrijf kende zware tijden en heeft daardoor veel gevraagd van haar medewerkers. Als dank voor de inzet en het vertrouwen hebben alle medewerkers in de laatste week voor de zomervakantie een bescheiden bos bloemen gekregen met daarbij de boodschap dat de moeilijke tijden in het verleden liggen en de focus weer op de toekomst is gericht. Waarom is dit moment nu zo uniek? Omdat het moment heel goed is gekozen en als een grote verrassing kwam voor de werknemers.
Nicole was aanwezig tijdens het uitreiken van de bloemen en heeft achteraf van enkele werknemers de reacties gehoord. “Mensen zijn blij met dit boeket omdat dit voor hun een teken is dat het weer goed gaat met het bedrijf en dat hebben zij mede mogelijk gemaakt.” Werknemers zijn trost om deel uit te mogen maken van een bedrijf dat haar waardering uitspreekt en laat zien dat zij haar werknemers oprecht een fijne vakantie toewenst.
Missie geslaagd zogezegd! Het doel was om op een unieke manier een boodschap over te brengen en dat is gelukt. Maar je weet pas echt of je succesvol bent, wanneer je als ondernemer de tijd neemt om de ontvanger van je product te spreken. De emotie achter de boodschap is per ontvanger verschillend en dat maakt dit concept nu juist zo interessant en uniek. Nicole investeert in de relatie met haar klanten door te onderzoeken hoe effectief haar communicatie-advies daadwerkelijk is geweest. Zij krijgt waarschijnlijk net even een andere reactie van de medewerkers van haar klant en die informatie is heel waardevol.
In alle markten thuis
De concurrentie is groot in de regio Utrecht en iedereen kent wel een bloemist in de buurt. Dus hoe zorg je er nu voor dat je opvalt? “Wij zijn sterk in de particuliere en de zakelijke markt en met name onze creatieve B2B benadering heeft ons geholpen om zakelijk echt onderscheidend te zijn.” Nicole is een goed voorbeeld van een ondernemer die verder kijkt en investeert in de lange termijn. Door conceptmatig te denken en te werken, heeft zij ervoor gezorgd dat haar klanten niet alleen bellen voor verjaardagen, een jubileum of de aankleding in de showroom of receptie. “Dat is wat iedere bloemist moet kunnen aanbieden en dat doen wij dus ook!”
Maar heeft u ook al eens gedacht aan het sturen van bloemen bij een arbeidsconflict? Een unieke manier om de spanning even uit de relatie te halen om zo weer wat makkelijker in gesprek te komen. Want het gaat er uiteindelijk om dat er een oplossing komt, ondanks dat u en uw werknemer elkaar even niet zo aardig vinden. Zo zijn er heel veel momenten waarop je zakelijk gezien net even een andere benadering kunt gebruiken. En op deze manier bestelt u niet alleen bloemen, maar eigenlijk meer een soort ijsbreker waardoor u beiden weer verder kunt werken aan een prettige oplossing.
Wat is uw unieke boodschap?
Wilt u zakelijk bloemen bestellen voor een presentatie, een zieke werknemer of een jubileum? Neem dan eens contact op met Nicole Albertema om uw unieke boodschap met haar te bespreken. Ik weet zeker dat u net als ik verrast zult zijn door een creatieve en doeltreffende oplossing.