Business Club Spanje slaat een zakelijke brug voor bedrijven die internationaal willen ondernemen
Aangezien dit ingewikkelde materie is behoeft het aanbeveling om je verder te verdiepen in dit onderwerp. Schakel een expert in of bestel een boek met complete informatie over internationaal ondernemen.
Ga hieronder naar bol.com.
Marco Kivit is de oprichter en voorzitter van Business Club Spanje en is dit project ongeveer twee en een half jaar geleden gestart nadat hij besloten heeft om zijn internationale ambities te gaan verwezenlijken en zijn carrière en leven verder op te gaan bouwen in Spanje. De beslissing is genomen; nu de realisatie. De keuze voor de focus op Spanje is daarbij eigenlijk wel logisch aangezien Marco is getrouwd met een Spaanse vrouw. Zijn carrière is met name gericht op financiële dienstverlening, als interim manager/controller, en hij hoopt nu zijn kennis en ervaring te kunnen uitbreiden naar het buitenland. Op zijn CV staan een aantal interessante en bijzondere organisaties.
Stichting Business Club Spanje is officieel opgericht op 4 oktober 2013 met een voorbereidingstijd van slechts een jaar met name gericht op het leggen van contacten in Spanje en Nederland en het peilen en stimuleren van het al aanwezige enthousiasme bij diverse partijen.
Eerste bijeenkomst
De eerste officiële bijeenkomst was in september 2012 waarbij 35 mensen aanwezig waren in een tapas bar in Utrecht. Dit is wat Marco betreft een succesvolle start van zijn initiatief geweest: “Ik kreeg diezelfde avond al meerdere vragen wanneer de volgende bijeenkomst werd gepland!” Volgende bijeenkomsten volgden al snel in februari en april met opkomsten van 40 resp. 45 deelnemers, waarbij zakelijke presentaties gegeven over investeringsmogelijkheden in Spanje en een zakelijke cultuurtraining werd gegeven. Tijdens de bijeenkomst in april heeft Marco besloten de Business Club Spanje te promoten op de Regio Business Dagen in Utrecht samen met een aantal andere bedrijven. Deze dagen waren een enorm succes waarbij de stand bijzonder goed werd bezocht. In september werd vervolgens alweer de 5e Spanjeborrel georganiseerd, samen met Rens Tanis van Netwerkgids Nederland, waarbij de plannen voor komend jaar werden gepresenteerd en de organisatie werd opengesteld voor nieuwe partners om aan te sluiten.
De volgende Spanjeborrels staan ingepland op 26 november in Amsterdam en op 16 januari in Eindhoven. Waarbij de laatste in samenwerking wordt georganiseerd met Open Business Borrel Eindhoven.
Het doel van dit netwerk is om een brug te slaan tussen organisaties en personen die zaken willen doen in of met Spanje en Nederland. De leden van de Business Club Spanje hebben als doel elkaar te helpen, van elkaar kunnen leren en ervaring te delen hoe je makkelijker zaken kunt doen in en met Nederland en Spanje. Daarnaast is de samenwerking tussen diverse netwerkorganisaties in beide landen een absoluut speerpunt.
Marco is vorig jaar begonnen met het actief gebruiken van sociale media om Business Club Spanje te promoten, daarmee is hij gestart met LinkedIn en heeft hij het medium gebruikt om direct in contact te kunnen treden met verschillende ondernemers in Nederland en Spanje en met business clubs in Spanje zelf. Wat Marco betreft is de investering in social media marketing van groot belang geweest voor het leggen van de essentiële contacten. Het gebruik van social media en met name LinkedIn en Facebook zijn een sleutel tot succes geweest in de ontwikkeling van Business Club Spanje tot nu toe.
Hoogtepunt:
Het hoogtepunt tot nu toe is zeker het optreden op de Regio Business Dagen waarbij sindsdien iedereen op de hoogte is van de aanwezigheid van Business Club Spanje en waarbij Marco zijn ambitie heeft kunnen uiten en toelichten en veel goede contacten heeft opgedaan om in de toekomst concreet mee aan de slag te kunnen. De organisatie is daarmee werkelijk in de markt gezet.
Marco legt verbinding via social media, nieuwsbrief en het organiseren van zijn Spanjeborrel. Wanneer er vragen komen over een samenwerking vanuit Spanje of Nederland dan is Marco sterk in het filteren van informatie die de diverse leden en aspirant leden zouden kunnen gebruiken om de brug te slaan tussen beide landen.
Toekomst
De groei die Marco voorziet voor zijn business club is in 2014 gericht op 20 actieve partners binnen de business club en een groter bereik richting bedrijven en professionals, zowel Nederlandse als Spaanse. Daarnaast richt Marco zich op een samenwerking met diverse business clubs in Nederland en Spanje om gezamenlijk connecties te kunnen maken en kennis te delen. Netwerken worden immers steeds belangrijker omdat bedrijven steeds minder vaste mensen in dienst nemen zodat professionals zich meer moeten richten op tijdelijke opdrachten via een netwerk. Essentieel is daarom ook het onderling netwerken en gebruik kunnen maken van elkaars contacten.
Voor wie is Business Club Spanje het meeste geschikt? Mensen die zich aansluiten bij Business Club Spanje zijn onderzoekend, op zoek naar nieuwe initiatieven voor een connectie met en vanuit Spanje, mensen die open en actief zijn, internationaal georiënteerd en vol energie.
Bent u op zoek naar een gedreven intermediair voor uw ambitie om zaken te doen in en met Spanje? Wilt u uw bedrijf presenteren aan de Spaanse markt? Of uw Spaans product in de Nederlandse markt zetten? Wilt u aan de slag met Spaans personeel? Neem dan contact op met Business Club Spanje of mail!