Ik had een zeer interessant gesprek met Monique Hofman, de winnares van onze prijsvraag met betrekking tot het Webshop Till You Drop evenement jl. Monique is ongeveer twee jaar geleden begonnen met een webshop waarbij zij zich richt op het versieren van schoenen. Zij is geïnspireerd door de jaren 40 en 50 waarin het normaal was om clips te gebruiken op schoenen en tevens de jaren 80 waarin het versieren van schoenen weer een opmars had gemaakt.

Monique is met niks begonnen en heeft binnen twee jaar een succesvolle webshop opgebouwd waarmee zij reeds al meerdere keren de media heeft gehaald. Zo zijn haar producten bijvoorbeeld in het tv-programma van Carlo & Irene behandeld en staat zij met haar producten ook regelmatig in vakbladen zoals het KNIP modeblad.

Advies

In een artikel van 2 oktober hebben wij het beste advies voor webshop-ondernemers al genoemd, zoals door Monique is gegeven. Zij gaf aan dat het belangrijk is om je budget goed te besteden! Aangezien je het geld maar één keer kunt uitgeven. Daarnaast is het belangrijk om de beurzen die je bezoekt goed af te stemmen op de doelgroep die je wilt bereiken.

In mijn gesprek met Monique gaf ze mij nog een goeie tip om op een goedkope manier een plekje te veroveren op een beurs. Wanneer je drie dagen voor de startdatum van de beurs belt naar de organisatie zijn er meestal wel een aantal gratis plekken beschikbaar omdat bedrijven ook afmelden. Beursorganisaties willen liever een volle beursvloer en zijn daarom vaak coulant aan het einde van de inschrijfperiode.

Om nog meer bekendheid te genereren voor haar webshop en haar unieke producten is Monique begonnen met het actief benaderen van de media. Door het schrijven van persberichten verwacht zij extra promotie te krijgen van vakbladen en media zoals radio en tv. Zo heeft zij bijvoorbeeld in het verleden meegedaan met een wedstrijd van SBS waarin zij het leukste schoencadeau kon aangeven. Dat was uiteraard voor Monique geen enkel probleem! Zij is er echter wel van overtuigd dat media-aandacht slechts voor een korte periode effectief is. Daarom is het van belang om de boodschap zo vaak mogelijk te herhalen omdat anders de doelgroep minder aandacht zal hebben voor jou reclameboodschap.

Toekomstvisie

Monique gelooft in een unieke benadering om bezoekers naar haar website te kunnen trekken. Voor Monique is het de uitdaging om te adverteren zonder kosten. Het schrijven van persberichten is daarvoor een goede optie, maar zij gaf ook aan nog veel mogelijkheden te zien in het verbeteren van haar webshop door het toepassen van SEO-technieken. Door tijd en energie te investeren in het beter vindbaar maken van haar website verwacht zij binnen nu en een aantal maanden het aantal bezoekers structureel te verhogen.

Vanaf half november zal Monique starten met een sociale mediacampagne en vragen de kerstmarkten in Noord-Holland ook de juiste voorbereiding en promotie. Want Monique is ervan overtuigd dat je zowel online als offline een webshop moet gaan promoten. Mensen willen graag zien wat ze kopen en daarvoor zijn kerstmarkten een hele goede mogelijkheid.

In al de jaren dat zij nu actief is heeft zij een goede kwaliteit opgebouwd van haar producten en haar dienstverlening. “Er zijn nog nooit producten teruggestuurd omdat de kwaliteit niet goed zou zijn”. Mocht het zo zijn dat producten niet bevallen of dat de klant er toch vanaf ziet, dan lost zij dat altijd netjes op en stort zij het geld terug. “Dat geeft vertrouwen en stimuleert de mond op mond reclame,” aldus Monique. Veel van haar vaste klanten kopen op regelmatige basis en dat betekent echt iets.

Klantcontact

Op dit moment werkt zij ook al met een nieuwsbrief die zij naar haar vaste klanten verstuurd. Om de binding met haar klanten te vergroten vraagt zij om het toesturen van een foto waarbij de klant de schoenversiering heeft aangebracht. Zo zien toekomstige klanten wat het resultaat is! En iedereen die een foto heeft toegestuurd met een product van Monique krijgt 15% korting bij de volgende aankoop. Het werken met kortingsacties is succesvol volgens Monique. Zo heeft zij bijvoorbeeld via Facebook en op beurzen veel inschrijvingen omdat mensen graag korting willen ontvangen. “Je moet de klanten willen veroveren en niet afwachten tot de klanten naar jou toekomen!” Monique is een selfmade ondernemer die gaat voor kwaliteit en op een hele realistische manier omgaat met reclamemogelijkheden en geniet van het succes en enthousiasme van haar klanten voor haar producten.

Ze heeft nog veel ideeën voor de toekomst maar focust zich op de korte termijn op het uitbreiden van haar assortiment en het verbeteren van de zichtbaarheid van haar webshop. Ben je opzoek naar een leuke versiering voor jouw schoenen omdat je binnenkort gaat trouwen? Of heb je een galafeest? Ga dan eens naar www.lebootique.nl en bekijk de exclusieve producten voor een unieke en aparte uitstraling.

Wat mij betreft is Monique Hofman van LeBootique een goed voorbeeld van een ondernemer die actief werkt aan haar succes door het simpelweg te doen! Zij maakt duidelijke keuzes met betrekking tot haar marketingactiviteiten en kiest voor een kwalitatieve ontwikkeling van haar catalogus en klantenbestand. Dat is inspirerend voor iedere ondernemer!

 

DownloadedFile