Hieronder volgt een checklist hoe je een goed artikel schrijft!
Je wilt graag jouw kennis delen en meer klanten werven door het schrijven van artikelen. Een beetje hulp is altijd handig toch? Ondanks dat jij veel weet van jouw vakgebied is het lastig om een goed artikel te schrijven waar je ook echt aandacht mee krijgt online. Met dit artikel help ik je op weg met een checklist om snel en makkelijk artikelen te kunnen schrijven en online plaatsen. In vier stappen ben je binnen vier uur klaar met je eerste artikel! De volgende artikelen schrijf je binnen twee uur.
Onderwerp bepalen (0,5 uur)
Ga op een rustige vrijdagmiddag, wanneer je toch geen klanten meer kunt bellen en je eigenlijk al half in het weekend stapt, met een grote mok koffie en een leeg A4-tje ergens zitten. Schrijf zoveel mogelijk steekwoorden op die volgens jou interessant zijn en passen bij je business. Binnen een half uur heb je voldoende termen genoteerd om aan de slag te gaan met je eerste artikel. Daarnaast heb je ideeën genoeg voor waarschijnlijk nog vijf andere artikelen. Dus dat schiet aardig op!
De juiste zoekwoorden
(1 uur)
Om goed gevonden te worden op het internet moet je er voor zorgen dat jouw artikel de juiste zoekwoorden bevat. Met een zoekwoord bedoel ik de term die jouw potentiële lezer (klant) invult in bijvoorbeeld Google om meer informatie te vinden. Je hebt net een A4-tje vol geschreven met goede steekwoorden en die ga je nu gebruiken om daar de beste zoekwoorden bij te vinden.
Ik gebruik twee “gratis” websites om de juiste zoekwoorden te vinden voor mijn artikelen: Übersuggest en Google Adwords. Ik begin altijd met Übersuggest om op basis van mijn A4-tje een groot aantal zoekwoorden te krijgen. Zo kom ik alvast in de goede richting. Klik hieronder op het voorbeeld van Übersuggest en vul je steekwoord in. Selecteer “Dutch” en “Web” om vervolgens eenmalig een toegangscode in te vullen. Klik vervolgens op “Suggest” en de lijst met zoekwoorden komt te voorschijn.
Door op de groene “plus” te klikken zorg je ervoor dat het zoekwoord in een lijst komt die je kunt kopiëren. Nu heb je een selectie van zoekwoorden die in Google worden ingevoerd door echte bezoekers. Maar je bent nog niet klaar. Ondanks dat Übersuggest de eerste selectie voor je heeft gemaakt, moet je nog een kleine check doen bij Google Adwords. Waarom? Omdat je daar kunt zien hoe vaak het zoekwoord wordt ingevuld in Google. Het maakt nogal een verschil of het onderwerp waarover je gaat schrijven 5000 keer of slechts 250 keer wordt gezocht per maand.
Klik op het onderstaande voorbeeld van Google Adwords en vul de zoekwoorden uit Übersuggest in. Kies de zoekwoorden die jou het meeste aanspreken en waarvan je verwacht dat ze het beste aansluiten bij het onderwerp wat je gaat beschrijven.
Selecteer bij Geavanceerde opties en filters vervolgens Nederlands bij Locaties en Talen. Zo krijg je de zoekwoorden die in de Nederlandse Google variant zijn ingevuld. Klik op de blauwe knop “zoeken” en selecteer de tab Zoekwoordideeën. Het resultaat staat hierboven afgebeeld. Het zoekwoord wat je hebt ingevuld staat bovenaan de selectie. Kijk naar de resultaten m.b.t. concurentie en aantal zoekopdrachten. Is dit boven de 2500 per maand, dan adviseer ik je om het zoekwoord te gebruiken. Zet een “vinkje” aan voor het zoekwoord om weer een lijst te maken die je kunt kopiëren.
Klik vervolgens op de term “Lokale maandelijkse zoekopdrachten” in de betreffende kolom. Nu heb je voor Nederland de kolom gesorteerd op aantal zoekopdrachten. Ga op zoek naar de termen met een lage concurrentie en een aantal zoekopdrachten tussen de 2500 en 5000 keer per maand. Dat is een mooi aantal om mee te beginnen. Ga je voor de zoekwoorden met meer dan 5000 zoekopdrachten per maand, dan is de kans vrij klein dat je snel gevonden wordt. Je begint pas met schrijven, dus is het leuk om op een ander niveau te concurreren. Wanneer je meer artikelen online hebt geplaatst wordt het tijd voor het grote werk!
Heb je alle vinkjes gezet, dan staat er aan de linkerkant een lijstje met alle zoekwoorden die jij wilt gebruiken. Ga nu naar de tab “Weergeven als tekst” en selecteer Mijn woordideeën. Kopieer en plak de lijst in Word of een ander programma waarmee je het artikel gaat schrijven.
Artikel schrijven (2 uur)
Nu gaat het echte werk beginnen. Met alle voorbereidingen uit de voorgaande stappen ben je nu toe aan het daadwerkelijk schrijven van je artikel. De eerste artikelen zijn altijd lastig en daarom moet je gewoon beginnen. Het hoeft niet direct in de krant en er hangt nog niets vanaf. Schrijf het artikel zoals je jouw verhaal zou vertellen aan een goede vriend of vriendin. Jouw stijl is altijd goed, want je wil een persoonlijke “touch” meegeven zodat je herkenbaar bent voor je lezers.
Heb je de tekst geschreven? Leg het artikel dan weg en ga de volgende dag verder. Lees je verhaal nog eens door en pas aan wat je niet bevalt. Ben je overtuigd van een goed stuk? Dan hoef je uiteraard niet te wachten tot de volgende dag! Vraag een goede bekende om je eerste artikelen te lezen. Bij voorkeur iemand die geen verstand heeft van jouw expertise. Dan krijg je een eerlijk antwoord!
Maak voor jezelf een standaarddocument achter je website. Een template waar je alleen nog maar de tekst moet invoeren. Dat gaat makkelijk in word of wordpress en er zijn veel voorbeelden te vinden online die je een goede structuur bieden. Ik gebruik een simpele indeling zoals in dit artikel. Elk artikel heeft een onderwerp, inleiding, middenstuk en een slot. Bekijk verschillende artikelen en kopieer deze naar jouw template. Dan heb je altijd een goede opbouw.
Hieronder heb ik een aantal links verzameld waarin verder wordt ingegaan op de opbouw van een artikel:
Hoe schrijf ik een artikel
Een goed artikel schrijven in 30 minuten
Checklist opbouw van een artikel
De WPjournalist heeft er ook een mooi artikel over geschreven.
Sluit elk artikel af met een link naar jouw website of gebruik de contactgegevens van je bedrijf om de lezer altijd de mogelijkheid te bieden contact op te nemen.
Zet je artikel online (0,5 uur)
Lees je artikel nog een keer door en plaatsen maar! Daarna delen op de verschillende media en naar je klanten. En op naar het volgende artikel.
Het voordeel is natuurlijk dat deze artikelen altijd online blijven staan waardoor je 24 uur per dag kunt werken aan de promotie van jouw bedrijf. Over een periode van een jaar mag je verwachten dat je ongeveer 20 to 50 artikelen hebt geschreven. Dat lijkt mij toch voldoende!
Wil je meer hulp met het schrijven van je eerste artikel? Bestel dan een een boek voor naslagwerk! Zie hieronder.