Interne communicatie verbeteren?
Interne communicatie is een complex verhaal. Want wanneer is het goed? En hoe kan het nu beter? Want wat is slechte communicatie op de werkvloer? Of waarom moet het beter? Voordat je het kan verbeteren is het handig om de interne communicatie eerst in kaart te brengen. Structuur in een theoretisch kader. En wat is er noodzakelijk zonder dat het een proces tussen collega’s afremt? En hoevaak is het noodzakelijk? En via welk medium? Of met welke tools? En het is natuurlijk essentieel om het belang van goede interne communicatie in te laten zien voor iedereen op de werkvloer.
De meest gestelde vragen door ondernemers over interne communicatie:
Krijg je op een soepele manier alle medewerkers er van bewust van dat onderling goed en duidelijk gecommuniceerd dient te worden? Ruis wil niemand binnen het bedrijf en vooral niet als klanten de dupe gaan worden van het gebrek aan intern overleg.
Hieronder volgen 6 tips:
- Stel een intern communicatieplan op
- Zorg dat teams en afdelingen onderling op vaste basis met elkaar overleg in plannen
- Zorg dat het duidelijk is wie communiceert en hoe dat gaat en wie daar verantwoordelijk voor is
- Stel momenten in om te evalueren, er zijn altijd verbeterpunten
- Interne communicatie met in de bedrijfsstrategie en plannen opgenomen zijn
- Bepaal welke hulpmiddelen hiervoor nodig zijn
Artikelen over interne communicatie:
- Interne communicatie toegelicht
- Interne communicatie 2.0, hoe introduceer je social media?
- Interne communicatie bepaalt succes
- De toekomst van interne communicatie: storytelling & interne ambassadeurs
- Interne communicatie: een onmisbaar managementinstrument
- Interne communicatie bij verandering
- Bij communicatie is elk detail belangrijk