Leuk om te merken dat ons platform het OndernemersAdviesboek werkt!
Vanmorgen kreeg ik een e-mail waarin een beginnende fotograaf meer advies wilde over zijn tarief en hoe hij voorafgaand aan een telefonisch verkoopgesprek zichzelf beter kan voorbereiden op deze prospect en fotoshoot. Hij heeft nog weinig ervaring in de fotografie aanvraag die hij via via binnen kreeg. Via een vriend kwam hij namelijk in gesprek met een Sportschool in het Noorden van het land die nieuw fotomateriaal op zijn website en in drukwerk nodig heeft. In een telefoongesprek heb ik hem fotografie advies en tips gegeven waarin hij zijn verkoopgesprek goed kan voorbereiden. En wat zijn doel is met dit verkoopgesprek. En deze vraag naar advies kwam naar aanleiding van een van mijn eerdere artikelen die ik had geplaatst op het OndernemersAdviesboek.
Sportschoolhouder
Ik heb hem verteld dat je de sportschoolhouder het beste kan helpen door eerst te achterhalen waarvoor hij zijn foto’s gaat gebruiken. En natuurlijk wat de uitstraling is die hij zoekt voor zijn bedrijf. Dus door hem de juiste vragen te laten stellen in dit verkoopgesprek aan de telefoon kom je op de juiste antwoorden. En kan je hem bedrijfsadvies op maat geven. Want richt de sportschool eigenaar zich op kinderen dan kan ik me voorstellen dat je veel kleuren in beeld wilt hebben en speelsere foto’s maakt. Is de doelgroep mannen met veel testosteron zoals de “echte “ bodybuilders. Dan kan ik me inbeelden dat hij eerder zwart wit foto’s wil gebruiken. Of foto’s wilt hebben van details van apparatuur.
Maar er zijn natuurlijk ook sportscholen die zich juiste richten op de jongere mensen, bijvoorbeeld de man en vrouw die niet op zoek zijn naar die echte “testosteron cultuur” maar een relaxtere manier van trainen zoeken. Verder is het van belang om de sfeer in de sportschool op de juiste manier weer te geven. Dus zijn er veel groepslessen, zorg dan dat je die weergeeft. Zijn er nieuwe sportlessen die onder de aandacht gebracht moeten worden, geef die dan weer. Uiteraard in achtneming van “portretrecht” van de sportievelingen. Want niemand zit te wachten op een foto van zichzelf bezweet en al in een folder aan te treffen. En vergeet verder de entree niet want dat is de sfeer van de sportschool zoals de eigenaar wil dat de mensen letterlijk binnenkomen.
Kortom analyseer na afloop van of tijdens je verkoopgesprek en zoek per prospect of klant naar de Uniek Selling Point (USP). Dit is waar hij zich in wil onderscheiden.
Tips goed verkoopgesprek
Zorg dat je je goed voorbereid als fotograaf. Kijk naar andere sportscholen in de buurt of juist ergens anders in Nederland en kijk hoe zij dat doen. Vraag aan de klant welke foto’s hij mooi vind. Vaak heeft hij zelf ook al een idee hoe het er uit moet komen te zien. Hou rekening met het formaat van de foto’s die gebruikt moeten worden. Dus zijn het “liggende” beelden online of juist “rechtopstaande” beelden. Verder is mijn advies. Spreek af dat je een aantal foto’s maakt en daar 10-15 foto’s uit laat kiezen. Dat zijn genoeg foto’s voor een website om ook nog te kunnen wisselen en geschikt voor een nieuwe folder die later een keer gedrukt moet worden. En laat de klant zelf die 10-15 kiezen. Uiteraard wel met een advies of voorkeur selectie van de fotograaf. Ook over tarief heb ik het gehad. Ga niet te laag zitten maar uiteraard ook niet op het tarief van een fotograaf die al jaren lang ervaring heeft.
De beginnende fotograaf gaf aan dat hij het erg waardevol vond om advies te kunnen krijgen van een fotograaf die al langer aan het werk is. En dat het een prettig gesprek was. Nou hopelijk mag hij binnenkort mooie foto’s opleveren voor zijn klant en kan hij een goed verkoopgesprek houden. Ik ben benieuwd! Want hij wil heel graag leren en verder komen in het vak fotografie!
Wil jij ook nieuwe foto’s die passen bij de uitstraling van jouw bedrijf? Of ben je op zoek naar bedrijfsadvies voor MKB, advies over je eigen bedrijf, advies over een verkoopgesprek voeren, advies over fotografie, teksten, artikel schrijven, SEO onderzoek, hoe ga je met klanten om, promotiemateriaal, communicatie van je bedrijf of marketing advies? Kijk dan hieronder. Ben je op zoek naar foto’s geschikt voor bij een SEO artikel of SEO blog? Klik dan hier!
En graag tot ziens!
Pauline Smale