Een interessant gesprek met Robert Hoenderdos, Partner RedFoxBlue, interim-Salesmanagement-expert, trainer en motivator. Binnen een uur heeft Robert mij uitgelegd wat hem drijft om verkoopteams succesvol te maken, wat hij op dit moment doet en wat hij graag wil gaan doen voor ondernemers in de regio Utrecht. In dit artikel verwacht ik het enthousiasme van een echte professional over te brengen, iemand met passie voor verkoop en ervaring met veranderingstrajecten. Want na een gesprek met Robert weet je het zeker: Verkopen is een vak, succesvol verkopen doe je met plezier!
Met 25 zelfstandige professionals werkt RedFoxBlue al meer dan 10 jaar aan veranderingstrajecten bij grote en kleinere organisaties in Europa. En daarin zijn zij bijzonder succesvol. De focus ligt volledig op het verkoopproces en de noodzakelijke blijvende verandering binnen de organisatie van de klant. Hiervoor gebruikt zij het SAM-principe, Sales Acceleratie Management. Grote namen zoals ABN AMRO, VNU en Jumbo hebben goede ervaringen met de interim professionals van RedFoxBlue. “Wij kunnen in een korte tijd complexe veranderingstrajecten realiseren, omdat wij als organisatie in staat zijn snel op te schakelen naar meer partners voor een effectief resultaat.”
De kracht van deze organisatie zit in de persoonlijke aandacht. Elke partner werkt dan wel volgens hetzelfde principe, maar zij zijn elk uniek. “Wij zijn geen machine waar bij ziekte een nieuwe trainer verder gaat waar zijn collega is gestopt,” zegt Robert. “Het gaat bij ons om blijvend resultaat en niet alleen om het delen van kennis!” Elke opdracht is maatwerk en dat vereist een unieke combinatie van consultancy, coaching, training en interim-management.
Gebrek aan focus
Elk bedrijf wil meer omzet en meer klanten. Wanneer het even tegen zit en de crisis net wat te lang duurt, worden de meeste bedrijven wat zenuwachtig. Wanneer de resultaten tegenvallen, is het tijd voor actie. En dan wordt het spannend. We vragen meer van onszelf en onze werknemers. Meer bellen, meer bezoeken, meer offertes…… Maar de resultaten worden niet echt veel beter. Hoe komt dat? Waarom lukt het ons niet om zelf het tij te keren? Volgens Robert is het vrij simpel: “Gebrek aan focus.”
Ondernemers zijn minder bezig met de klant en meer met de omzet. “Zorg er voor dat je de verwachting van de klant overtreft, altijd meer bieden dan hij verwacht!” De beste reclame is mond-op-mond reclame en jouw klanten gaan alleen over jouw bedrijf praten wanneer ze echt iets te vertellen hebben. Wanneer jouw klanten blij verrast zijn met wat jij als ondernemer hebt gedaan, dan gunnen zij dat een andere ondernemer ook! En zo krijg je meer omzet en meer klanten.
“Wij verbeteren de kwaliteit van het verkoopproces en richten ons minder op het aantal telefoontjes en offertes. Daarbij zorgen wij voor een goed weekritme waardoor je zeker weet dat het proces blijft draaien!” Door te zorgen voor een goede organisatie van de werkzaamheden heb je geen excuses meer en is het veel makkelijker om te focussen.
Robert spreekt uit ervaring, want met een drukke agenda als Interim Sales Director bij PPG in Duitsland heeft hij ook de uitdaging om voor volgend jaar de interessante opdrachten binnen te halen. “Wanneer je succes hebt en je agenda goed is gevuld, moet je ook contact houden met je klanten en relaties,” zegt hij lachend. Naast deze zware klus in Duitsland werkt Robert ook intensief samen met lokale ondernemers om blijvende veranderingen re realiseren. “Met een lokale accountantsorganisatie werk ik aan een jaarlijkse groei van 1 FTE. Een hele andere insteek en dat maakt het interessant.”
Ambitie
Met een thuisbasis in Houten wil Robert graag meer succesvolle samenwerkingen aangaan met ondernemers in de regio Utrecht. “Het OndernemersAdviesboek is een uniek regionaal initiatief en ik verwacht veel ondernemers te kunnen bereiken.” Met een kritische, externe open mind wil Robert sparren met ondernemers in de regio die verder willen groeien en daarvoor hulp willen hebben. Samen met hen wil Robert de processen bekijken, tips geven en zorgen voor een goede basis zodat de organisatie zelf verder kan werken aan een continue verbetering. Vol overtuiging rond hij ons gesprek af: “Ik hou ervan om resultaatgericht te werken en daarover afspraken te maken, want tot nu lever ik altijd minimaal drie keer mijn fee op!”
Een ondernemer houdt niet van risico’s en op deze manier lijkt een samenwerking met RedFoxBlue op een zekere win-win-relatie. Dus heeft u behoefte aan een professioneel klankbord, iemand die u en uw organisatie op een hoger plan kan tillen? Neem dan contact op met Robert en laat u op dezelfde manier verrassen door zijn enthousiasme, zoals ik dat heb ervaren tijdens ons interview.
U kunt Robert Hoenderdos bereiken via: