De zomer is voorbij en de sportcentra in Utrecht zijn weer druk met het werven van nieuwe leden. Grote kortingen prijken in de mooi verlichte abri’s en gratis accessoires moeten de nieuwe leden overtuigen om langs te komen voor een proefles. De race om de klanten is begonnen. Maar tussen al het advertentiegeweld van de grote fitnesscentra zoals Sportcity en HealthCity zijn er ook ondernemers die heel bewust voor een andere benadering hebben gekozen. Sporten is een persoonlijke ervaring en je houdt het alleen vol wanneer je het leuk vindt. De kwaliteit van een sportcentrum is daarom voor iedereen weer anders en daar moet je als ondernemer goed op in kunnen spelen.

In een gesprek met Rob Veldhuis van Sportcentrum Oudenrijn heb ik geleerd hoe je als ondernemer kunt omgaan met klantentevredenheid, kwaliteitsbeleving en lange termijn planning. Zijn visie kenmerkt zich door vastberadenheid, persoonlijke benadering en eerlijkheid. Rob is een man met vertrouwen in zijn ondernemerschap, zijn collega’s en zijn capaciteit om mensen te binden. In de afgelopen 10 jaar heeft Rob een uniek sportcentrum ontwikkeld in Leidsche Rijn met sporthallen voor zaalsporten, indoor en outdoor tennisbanen, een tennisschool, modern fitness centrum, sauna, massage en ruimten om ontspannen heerlijk te kunnen eten en drinken met collega’s of vrienden.

 

Persoonlijk

Als ik ons gesprek moet samenvatten in één woord dan is dat: persoonlijk. En dat past precies bij mijn eerste indruk. Bij binnenkomst in het sportcentrum is de sfeer gemoedelijk en de mensen achter de bar kijken je aan met een glimlach. Je voelt je welkom zonder dat duidelijk is wat je eigenlijk komt doen. Aangezien ik iets te vroeg was voor onze afspraak had ik de tijd om rustig rond te kijken en de omvang van dit enorme sportcentrum te ervaren. Het was gezellig druk om vier uur en wat mij opviel waren de vrolijke gezichten van de groepen mensen voor mij. Mensen in tenniskleding, een groep scholieren en zelfs een aantal zakenmensen die overduidelijk in een goed gesprek zaten.

Met veel energie werd ik persoonlijk door Rob ontvangen en zijn wij na een korte rondleiding in gesprek gegaan over zijn visie op de fitnessmarkt, manier van leidinggeven en zijn ambitie. Rob is een mensen-mens. “Ik hou van mensen en dit bedrijf past daarom perfect bij mij.” Zowel bezoekers als werknemers hebben een grote binding met deze motivator omdat hij benaderbaar is. “Ik moet mensen kunnen aanraken, dat maakt het heel echt!” Daarmee doelt Rob op de persoonlijke betrokkenheid bij zijn klanten en zijn medewerkers. Volgens hem heeft zakendoen alles te maken met vertrouwen in elkaar en dat bouw je alleen op door persoonlijk te investeren in mensen.

De gedrevenheid waarmee Rob toelicht hoe hij in deze economisch moeilijke tijden vooruit blijft kijken, is bijzonder inspirerend. “Ik wil iets maken, echt iets moois neerzetten. Natuurlijk wil ik de beste zijn en dat kun je niet alleen!” In tegenstelling tot de concurrentie in de regio Utrecht heeft hij iets unieks gedaan. Door te focussen op de beleving van het sporten en de combinatie te zoeken van sport, plezier en ontspanning ontstaat er een hele andere ervaring voor zijn klanten. En er is naar mijn mening nog iets toegevoegd aan deze beleving, namelijk persoonlijkheid. Het is zeer bijzonder om te ontdekken dat een ondernemer in staat is om zijn persoonlijke benadering te borgen in de dienstverlening van zijn bedrijf.

image

 

Trouwe klanten

De motivatie van mensen om te sporten is zeer groot wanneer ze pas beginnen. Dus de verleiding is groot om gelijk een abonnement af te sluiten voor een langere periode. De ervaring leert echter dat niet iedereen die motivatie kan vasthouden en daarmee is het aantal mensen dat stopt binnen een jaar aanzienlijk. Blijkbaar is de goedkope aanbieding of die gratis sporttas niet interessant genoeg om te blijven. Maar wat dan wel? Hoe zorg je als sportcentrum er nu voor dat je van nieuwe klanten ook trouwe klanten maakt?

Bij Sportcentrum Oudenrijn hebben ze wat mij betreft een goed antwoord gevonden op deze vraag. Er is ten eerste een keuze gemaakt om de klant een andere beleving aan te bieden. De slogan Bewegen, Genieten en Ontspannen zegt eigenlijk al genoeg. Door elementen van ontspanning toe te voegen aan de basis dienstverlening van een sportcentrum ontstaat er ineens iets nieuws. Zoals eerder al aangegeven is sporten en bewegen een persoonlijke ervaring en dat hou je alleen vol wanneer je het echt leuk vindt. Rob heeft een goed beeld van wat zijn klanten leuk vinden en heeft in ons gesprek duidelijk kunnen uitleggen wat klanten zoeken bij Sportcentrum Oudenrijn.

Zijn trouwe klanten hechten veel waarde aan loyaliteit, respect en openheid. Het zijn gewone mensen die graag sporten, maar niet de extremen opzoeken zoals bijvoorbeeld bij bodybuilding. Het gevoel hebben thuis te zijn en kunnen genieten van een ongedwongen gemoedelijke sfeer. Niet het zien en gezien worden, maar lekker jezelf kunnen zijn. En dat lijken mij uitstekende voorwaarden voor een lange termijn relatie. “Mensen komen al jaren bij ons en genieten echt van de ontwikkeling die wij nu doormaken.” Met dit klantprofiel kiest Rob heel bewust voor een kwalitatieve groei van het aantal leden. Mensen die kiezen voor meer dan alleen het gebruik maken van de fitnessapparaten.

De nieuwe trouwe klanten van Sportcentrum Oudenrijn worden niet heel warm van “goedkope” abonnementen of gratis accessoires, omdat zij weten dat er een ander prijskaartje zit aan de beleving zoals zojuist omschreven. Ondanks het enorme sportcentrum met veel ruimte, kiest Rob voor een kwalitatieve groei van nieuwe leden die begrijpen dat je samen verantwoordelijk bent voor een andere beleving.

image

Voordelen

Wat heb je daar nu aan, zo’n andere beleving? Waar betaal je dan extra voor? Service, sfeer of juist de persoonlijke begeleiding? Het grote voordeel van een sportcentrum met een persoonlijke benadering is dat je daar over twee jaar nog steeds met plezier naar toe gaat. En hoe langer je sport hoe fitter je wordt! Dat is uiteindelijk waar je het voor doet toch? Natuurlijk is het leuk om te kunnen sporten met mensen in een gemoedelijke omgeving, daar voel je je prettiger bij. En wanneer je merkt dat een ondernemer jarenlang investeert in zijn bedrijf om jou die beleving te kunnen blijven bieden, dan realiseer je je ook dat daar iets tegenover staat.

Dus de voordelen die voor u doorslaggevend zijn om lid te worden zijn persoonlijk en dat geldt ook voor al die andere trouwe klanten. Herkent u zich in het klantprofiel zoals beschreven in dit artikel? Dan ga ik er van uit dat u de komende jaren met veel plezier zult bewegen, genieten en ontspannen bij Sportcentrum Oudenrijn. En wanneer u net als ik iets te vroeg bent voor uw afspraak ga dan op eens op zoek naar Rob Veldhuis. Dan ervaart u zelf waar de persoonlijkheid van een uniek sportcentrum vandaan komt.

Zo kunt u Sportcentrum Oudenrijn bereiken:

image

emailhome facebook twitter_2