Wat is nu een expert,
en hoe word je er een?
Aangezien dit ingewikkelde materie is behoeft het aanbeveling om je verder te verdiepen in dit onderwerp. Lees het artikel en bestel een boek met meer informatie!
Wat is nu een expert, en hoe word je er een?
We zijn allemaal experts in wat we doen omdat we geloven in onze kennis en kunde. Maar wanneer ben je nu eigenlijk een expert? En wie bepaalt of een bedrijf een expert is? Heb je een opleiding nodig of kun je enkel door ervaring een expertstatus verwerven?
Laten we beginnen met de definities van expert en expertstatus. Want voordat we er één willen worden zullen we eerst moeten bepalen wat het betekent.
Een expert is “iemand die door jaren training en ervaring uitermate bedreven is in het oplossen van problemen in een bepaald probleemgebied. Met de term expert of deskundige wordt een deskundig persoon in een vakgebied aangeduid. Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein. Een expert kan als deskundige geraadpleegd worden door een ander, bijvoorbeeld een particulier of een organisatie”(bron: www.woorden-boek.nl en wikipedia.nl)
De status van expert kun je bereiken wanneer anderen erkennen dat jij een expert bent. Dus ondanks dat je overtuigt bent van jouw expertise heb je wel de bevestiging nodig van klanten, collega’s, de organisatie of zelfs concurrenten. Anders ben je zeer kundig in je eentje, maar wordt je niet gevraagd om jouw expertise te delen en dat levert zo weinig op!
Is een expert altijd uniek?
Er zijn maar weinig unieke beroepen op deze wereld en dat maakt het dan ook lastiger om te worden erkend als expert. Maar hoe kun je nu toch een unieke expertstatus krijgen? Ten eerste moet je expert worden. Er zijn veel artikelen geschreven over de manier waarop je dat kunt doen. Businessbootcamp.nl geeft de volgende 5 criteria om expert te worden in jouw vakgebied:
Vertel hoe lang je al bezig bent in het vak
Heb je veel ervaring in de branche? Dan geeft je dat krediet. Ondernemers willen graag zekerheden m.b.t. de geloofwaardigheid van de businesspartner. Ben je net een nieuw bedrijf gestart dan kun je altijd terugvallen op jouw persoonlijk werkervaring. Zakendoen is persoonlijk, dus uiteindelijk gaat het om jouw input als ervaringsdeskundige.
Concentreer je op wat je het beste kunt
Focus op je core business. Dat klinkt makkelijk, maar het zal je verbazen hoe snel je wordt verleid om aanvullende diensten en producten aan te bieden. Bedenk wat je zelf zou doen wanneer je een specifieke ondernemersvraag hebt. En door wie jij verwacht het beste geholpen te worden. Hoe gerichter de ondernemersvraag hoe meer specialisme er wordt verwacht.
Gebruik referenties
Maak een lijstje van maximaal 5 klanten waarmee je samen iets fantastisch hebt gedaan. Vraag de contactpersoon om voor jou een referentie te maken. Bijvoorkeur gebruik je de nieuwste middelen zoals video en social media. Maar soms werkt het net zo goed om een quote te gebruiken voor op je website. Het is leuk om met grote namen te kunnen strooien, maar het is nog beter wanneer een referentie jouw business actief promoot.
Beantwoord ondernemersvragen
In je netwerk en bij diverse netwerkverenigingen krijg je voldoende gelegenheid om te praten over jouw ervaring en oplossingen. Maar uit ervaring blijkt dat iedereen dat doet op een netwerkbijeenkomst. Dus hoe kun je je daarin onderscheiden? Maak naast jouw fysieke presentatie ook gebruik van online mogelijkheden. Door concreet antwoord te geven op de belangrijkste ondernemersvragen, zul je potentiële klanten aantrekken die meer antwoorden willen.
Presentaties en interviews geven
Spreken in het openbaar is een vak en niet iedereen is daar even goed in. Voordat je nu hele uren op een podium gaat staan, kun je wellicht eerst een paar tussenstappen verzinnen. Neem een presentatie op en plaats deze op je website of op Youtube. Je kunt ook heel eenvoudig een interview laten afnemen en opnemen op video. Vertel uitgebreid wat je kunt en voor wie je een goede oplossing hebt. Ben je eenmaal gewend aan het verhaal dan kun je wellicht op een van de netwerkbijeenkomsten een korte presentatie houden.
De bovenstaande punten kunnen je goed op weg helpen om een expert te worden, maar maakt dat je ook uniek? Er zijn vast nog meer ondernemers die iets kunnen vertellen over jouw vakgebied. Waarom moeten de klanten dan juist naar jou komen? Wanneer ben je de concurrentie voor? Meer klanten? Betere prijs? Om een unieke status te verwerven zul je verder moeten gaan dan de concurrentie. Een extra stap zetten om vooraan te blijven staan. Keuzes maken en investeren in je onderneming. Wat telt is uiteindelijk het resultaat, de omzet en het rendement.
Een expert is dus niet altijd uniek. En dat hoeft ook niet, maar je kunt wel je best doen om jouw status te blijven verbeteren. Door meer klanten toe te voegen aan de lijst met referenties zorg je voor steeds meer bevestiging van anderen dat jij de enige goede oplossing biedt. Verder staat er in het boek van Bas Kast: Ping, waar goede ideëen vandaan komen, dat je minimaal 10.000 uur moet besteden aan iets waar je goed in wilt worden!
Wil je groeien als expert of expert worden? Bestel dan hier een boek!